Makkelijk klinkt weleens verfrissend voor de verandering hè?
Soms heb ik van die dagen dat ik weinig zin heb om aan mijn websites te werken en wil ik het liefst gewoon wat anders doen. Heb je dit gevoel ook wel eens?
Nou, dit zijn dus de dagen dat je even pauze moet nemen en je tijd moet besteden aan mentaal lichtere klusjes, zoals interne linking. Maar laten we eerst even kijken wat interne linking nou precies is en een aantal tips om er optimaal gebruik van te maken.
Wat zijn Interne Links?
Wanneer je in een artikel linkt naar een andere pagina op je website, noem je dit een interne link.
Interne links zijn links die van de ene pagina op een domein naar een andere pagina op hetzelfde domein gaan. Ze worden vaak gebruikt om navigatie te verbeteren.
Waarom zijn Interne Links belangrijk?
Interne links en een goede interne linkstructuur zijn belangrijk om 3 redenen:
- Ze zorgen ervoor dat bezoekers makkelijker kunnen navigeren op je website
- Ze helpen met het verspreiden van “link juice” (ranking power) op je website
- Het verlaagt de bounce rate van je website
Deze zaken zijn allemaal goed voor SEO (<- dit is een interne link). Interne linkbuilding is dus eigenlijk een snelle manier om de SEO van je website te boosten zonder veel moeite.
Wat is Link Juice?
Link juice is een term die veel voorkomt in SEO. Link juice is de ranking power die door wordt gegeven vanaf een externe link (ook wel bekend als backlink).
Een backlink is een link van een andere site naar jouw website. Backlinks zijn een ranking signaal en zorgen ervoor dat je hoger in de zoekresultaten van zoekmachines komt te staan.
Met interne links op je website zorg je dat de link juice of ranking power van een backlink verspreidt wordt over meerdere pagina’s.
Stel dat een autoriteitswebsite bijvoorbeeld linkt naar dit artikel, dan kan ik door middel van interne linking de kracht van die link verspreiden naar andere artikelen door erheen te linken.
Nu in simpele taal?
Link Juice is simpelweg een magisch goedje waarmee gemeten wordt hoe geweldig iets is. Hoe meer links er naar een webpagina verwijzen, hoe hoger deze zal ranken in de zoekmachines.
Houd bij Interne Linkbuilding rekening met de Anchor tekst
Anchortekst is de tekst die je gebruikt om te linken naar een andere pagina of blogpost. In de link die ik 3 alinea’s hierboven heb geplaatst is de anchortekst “andere artikelen door erheen te linken“.
Google heeft gewaarschuwd dat als je steeds dezelfde anchortekst gebruikt voor een bepaalde pagina dit er verdacht uitziet en je gestraft kunt worden.
Echter heeft Matt Cutts – Google’s SEO vertegenwoordiger – duidelijk gemaakt dat dit bij interne linking niets uitmaakt en je er niet voor gestraft wordt. Keer op keer dezelfde anchortekst gebruiken is dus alleen een risicofactor bij externe linking.
Dus, wat moet je doen?
Het eerste wat je moet doen is uitzoeken welke 10 artikelen op je website het populairst zijn. Vervolgens bedenk je welke artikelen op je site je wat populairder zou willen maken.
Lees je 10 populairste artikelen door en bekijk waar je een paar interne links zou kunnen plaatsen naar andere artikelen zonder dat het er geforceerd uitziet.
Jep, zo simpel is het.
Hoe zoek je uit welke artikelen op je site het populairst zijn?
Google analytics is de beste en makkelijkste manier.
Stap 1: Log in bij je Google Analytics account
Stap 2: Klik op gedrag
Stap 3: Klik op overzicht
Stap 4: Bekijk welke pagina’s de meeste bezoekers ontvangen
Als je Google Analytics niet geïnstalleerd hebt op je blog, dan is nu het juiste moment. Zonder Google Analytics loop je veel belangrijke informatie mis die je zou kunnen gebruiken om je blog te optimaliseren. Bekijk hier hoe je Google Analytics installeert op WordPress.
Als je niet over Google Analytics beschikt zal je vast wel een idee hebben welke artikelen op je blog populair zijn. Op lange termijn is het doel gewoon om in elk artikel zoveel mogelijk logische interne links te verwerken. Zodat je uiteindelijk een optimale interne linkstructuur hebt waarin elke pagina een goed aantal interne links bevat.
Laatste woord
Interne links hebben niet dezelfde SEO kracht als backlinks. Linken naar jezelf is een beetje hetzelfde als dat je zegt “mijn schoenen zijn geweldig”. Als iemand anders zegt dat jouw schoenen geweldig zijn is het natuurlijk een veel sterker compliment. Google neemt complimenten van anderen veel serieuzer dan je eigen compliment.
Het voornaamste doel van Interne linking is om de navigatie van je website te verbeteren. Zoals ik eerder al zei helpen interne links met het verlagen van je Bounce rate. Lagere Bounce rates hebben een positieve invloed op SEO en dus is een optimale interne linkstructuur enorm waardevol.
Laat een reactie achter