Linkbuilding
Om te bepalen hoe hoog een website wordt opgenomen in haar zoekmachine maakt Google gebruik van een algoritme. Naar schatting gebruikt Google zo’n 200 verschillende factoren in dit algoritme. Iedere factor heeft een kleine of een wat grotere weging. De ranking factor welke verreweg de zwaarste weging heeft binnen het Google algoritme zijn de backlinks van een site.Deze weging is zo zwaar dat het niet mogelijk is om een toppositie in Google te verkrijgen zonder dat er backlinks zijn.
Bij backlinks zijn een aantal zaken belangrijk. Dit zijn:
- De relevantie
- De autoriteit
- De anchor tekst
Een voorbeeld van een relevante link is een link van een afslanken blog naar een BMI calculator. Een niet relevante link is een link van een hengelsport blog naar een BMI calculator. Een niet relevante link zal je nauwelijks tot geen waarde voor Google opleveren.
Hoe groter de autoriteit van de website is welke een link naar je site opneemt des de hoger de waarde voor Google zal zijn. Zo zal een link van microsoft.com voor een computerwinkel van veel grote waarde zijn dan een link van een computer.startpagina.nl
Tot slot is de anchor tekst belangrijk. Als je webpagina over geld verdienen hebt dan heeft een link met de anchor tekst ‘geld verdienen’ een grotere waarde dan een anchor tekst zoals ‘klik hier’.
In dit artikel zullen we je een aantal manieren geven waarop je aan linkbuilding kunt doen.
1. Directories
Directories zoals startpagina en startkabel geven je een manier om snel backlinks te verkrijgen. Zoek hiervoor de directories welke relevant zijn voor je website. Backlinks welke niet relevant voor je website zijn zullen je geen waarde geven. Deze kunnen zelfs slecht zijn voor je ranking als je er teveel backlinks van hebt.
Alles wat je hoeft te doen is de aanmeldformulieren invullen en afwachten of je verzoek tot linkopname gehonoreerd wordt.
Wat voor een goed backlink profiel belangrijk is, is dat je backlink profiel bestaat uit een mix van backlinks van verschillende bronnen. Een klein deel van je backlinks mix mag bestaan uit links van directories. Een backlink profiel welke volledig uit directory links bestaat is onnatuurlijk. Omdat backlinks tegenwoordig niet zo veel waarde meer hebben als in het verleden zou je maar een klein deel van je tijd moeten investeren in het verkrijgen van directory backlinks.
2. Gebruik ondersteunende tools
Een tool waar je veel aan kunt hebben is de Link Intersect Tool van ahrefs.com
Met behulp van deze tool kan je link kansen snel identificeren. Om deze tool te gebruiken geef je je de URL’s van minimaal twee van je concurrenten in en je eigen URL.
Je krijgt dan te zien welke sites wel naar je concurrenten linken maar nog niet naar jouw site. Omdat deze sites wel bereid zijn om naar je concurrenten te linken zijn ze waarschijnlijk ook wel bereid om naar jou site te gaan linken. Het enige wat je dan nog hoeft te doen is deze sites vragen om een link.
3. Profiel backlinks
Veel sociale sites zoals Facebook en Twitter hebben de uitgaande links voorzien van het rel=”nofollow” attribute. Met dit attribute wordt aan de zoekmachines verteld dat ze aan deze link geen waarde mogen toekennen. Een link op bijvoorbeeld Twitter geeft je dan ook geen SEO waarde.
Er zijn echter nog genoeg sociale sites te vinden welke geen gebruik maken van no-follow links. Deze websites hebben een hoge autoriteit waardoor ze je site van de nodige SEO waarde kunnen voorzien.
Een aantal profiel sites welke geen of beperkt gebruik maken van het rel=”nofollow” attribute:
4. Dode links
Als een site er, om wat voor reden dan ook, mee stopt dan blijven de links naar deze sites vaak nog een lange tijd staan. Dit zijn dode links. Ze verwijzen naar een pagina welke niet meer bestaat.
Voor het doen van linkbuilding kunnen we hier handig gebruik van maken. We gaan de eigenaar van de website waarop de gebroken link staat een alternatief aanbieden. Namelijk een webpagina van je eigen website. Er is een goede kans dat de webmaster van de website waarop de gebroken link staat de link zal aanpassen naar jou website.
De webmaster wil het liefst natuurlijk geen dode links op zijn website hebben en omdat je hem een alternatieve bron aandraagt hoeft hij geen moeite te doen om een alternatieve bron te vinden.
De grote truc zit hem in het vinden van dode links. Om dode links te vinden kan je handig gebruik maken van de software van ahrefs.com of van moz.com
Moz heeft er de Broken Link Building Bible over geschreven.
Hoe je met ahrefs.com gebroken links kunt vinden kan je bekijken in onderstaande video:
5. Blog comments
Bij veel blogs is het mogelijk om te reageren op berichten. Meestal kan je een link opnemen in je reactie. Hierin kan je een link naar je website opnemen.
Sommige blogs zullen de reacties voorzien van een nofollow op de link. Om te voorkomen dat je je kostbare tijd verdoet met het geven van reacties op blogs welke nofollow gebruiken kan je FireFox de Highlight NoFollow links Add-on installeren. Nofollow links worden dan in het rood gemarkeerd.
De meeste beheerders van blogs zullen reacties op hun site pas toelaten nadat ze deze goedgekeurd hebben. Het is daarom van belang dat je wel inhoudelijk iets bijdraagt aan het artikel waarop je reageert. Anders zullen ze je reactie (terecht) markeren als SPAM waardoor je reactie niet op de site gepubliceerd zal worden.
Bij het geven van blog comments zal je je moeten richten op blog artikelen welke relevant zijn voor je website. Anders zal je link maar weinig of geen linkwaarde voor Google hebben. Verder zal je er op moeten letten dat je er voor zorgt dat het aandeel van blog comments links in je backlink profiel mix niet te groot wordt. Een groot aandeel van blog comments links in je backlink profiel kunnen de zoekmachines anders beschouwen als spam.
Pierre zegt
Thanks voor het artikel.
Je lijstje voor profielsites staat er niet. Zou leuk zijn als je er een paar opnoemt dacht dat ze allemaal wel nofollow zouden zijn.
Groeten!
Karel zegt
Hallo Pierre,
Bedankt voor je opmerkzaamheid, ik heb ze er bij gezet! 😉
Groet,
Karel