Google heeft zojuist meer dan 95% van alle SEO’ers de toegang ontnomen tot gratis zoekvolume data.
Slecht nieuws? Ja.
Maar onthoud:
Google’s Keyword Planner was nooit bedoeld voor ons, SEO’ers. De Keyword Planner is gemaakt voor adverteerders, en aangezien miljoenen non-adverteerders er gebruik van maken kost dit Google veel meer last dan normaal.
Gelukkig voor ons is de Google Keyword Planner niet de enige tool om keyword research mee te doen.
Sterker nog, ik gebruik de Google Keyword Planner al een tijdje niet meer en heb totaal geen last ondervonden van deze Google update.
Hieronder laat ik je een aantal alternatieven zien voor de Google Keyword Planner waarmee je even goed alle zoekvolume data kunt vinden die je wilt.
1. Ahrefs
Ahrefs begon in 2011 als een backlink checker, maar is met de tijd uitgegroeid tot een uitstekende tool set waarmee je 99% van al je SEO taken kunt uitvoeren.
Ik gebruik Ahrefs dagelijks voor keyword research, backlink checks, crawl reports, position rankings en veel meer. Deze tool bespaart me enorm veel tijd en als ik alles handmatig zou moeten researchen was ik onwijs lang bezig.
Ahrefs’ Keywords Explorer ziet er op het eerste gezicht eenvoudig uit, het toont je een lijst met keywords en een aantal statistieken ernaast. De Keyword explorer is beschikbaar in 170 talen, en je kunt er dus ook gewoon Nederlandse keywords mee vinden.
De Keyword Difficulty (KD) score is het handigst. Je kunt de makkelijkere keywords rangschikken zodat je een beter overzicht hebt van keywords waar je beter voor kunt ranken.
Het is bijna hetzelfde als bij de Long tail Pro tool, die ook eenzelfde soort algoritme gebruikt. Ik raad de Long Tail Pro overigens ten zeerste af, de tool is z’n prijskaartje niet echt waard en Ahrefs biedt een veel vollediger toolset.
Een groot voordeel van de KD statistiek is dat deze altijd up to date is. Je hoeft dus zelf niet meer uit te rekenen hoe moeilijk het wordt om te ranken voor een bepaald keyword aangezien Ahrefs je altijd de nieuwst berekende KD toont.
Hier kun je meer lezen over hoe Ahrefs de KD statistiek berekent.
Mijn vuistregel is dat keywords met een KD van 0 tot 10 zeer makkelijk zijn om voor te ranken.
Het enige nadeel van Ahrefs is dat het prijskaartje nogal hoog is. Het goedkoopste prijsplan waarmee je de Keywords Explorer kunt gebruiken met volledige functionaliteit is $179 per maand, wat ongeveer neerkomt op 160 euro.
Ik vind echter dat Ahrefs zijn prijskaartje dubbel en dwars waard is. Aangezien het een aantal tools vervangt die veel geld kosten:
- Long tail pro – minstens $25 per maand
- Semrush – minstens $70 per maand (zeer goede tool maar biedt net iets minder functies dan Ahrefs)
- Keyword rank tracker voor duizenden keywords – minstens $100 per maand
- Onpage SEO site auditors – minstens $25 per maand
- Backlink checker – minstens $20 per maand
Zoals je ziet hoogt de prijs al aardig op, terwijl Ahrefs dezelfde tools biedt met betere functionaliteit voor de helft van de prijs.
2. Semrush
Semrush beschikt over een keyword tool met ondersteuning voor 26 verschillende landen, waaronder Nederland. Semrush is vergelijkbaar met Ahrefs maar biedt over het geheel net iets minder functies. Aangezien dit artikel over keyword tools gaat laten we de andere functies van SEMRush echter even achterwege.
De SEMRush keyword tool biedt een overzicht van zoekvolume, nieuwe keyword ideeën, geschatte Cost per Click, Keyword difficulty, en een lijst van domeinen die voor het gezochte keyword ranken.
Zoals je ziet biedt de SEMRush keyword tool ongeveer dezelfde data als de Ahrefs Keywords Explorer. Die van Ahrefs is echter wel sneller, en biedt een betere kijk op concurrerende domeinen voor je keywords. Het gebied waar SEMRush wel als winnaar naar boven komt is de User Interface. Deze is bij SEMRush een stuk scherper, visueel aantrekkelijker en overzichtelijker in gebruik.
3. KWfinder
KWfinder is best nieuw, en is een handige en visueel aantrekkelijke tool die zeer goed is om een aantal redenen:
- KWfinder is een cloud based tool en is enorm snel
- Makkelijk in gebruik – De user interface van KWfinder is de beste die er is. Vergeleken met de wat saaiere user interfaces zoals van Ahrefs en Moz is de KWfinder een enorme stap vooruit.
- Beschikt ook over een keyword difficulty score – Deze keyword difficulty is verrassend accuraat. In mijn ervaring is die van Ahrefs iets beter, maar het scheelt niet veel.
- Zeer betaalbaar – Het betaalde plan waarmee je 15.000 keywords per maand kan opzoeken is maar $25 per maand, wat neerkomt op ongeveer 20 euro. Er is zelfs een gratis plan beschikbaar (hiermee kan je echter maar 3 keywords per dag opzoeken).
Persoonlijk is – vanwege het strakke uiterlijk en de snelheid – de KWfinder mijn favoriete tool voor keyword research.
4. Moz Keyword Explorer
Moz heeft onlangs ook een eigen Keyword explorer uitgebracht die nu deel uitmaakt van de bestaande tool set.
Je kunt kiezen uit bijna elke locatie in de wereld om keywords op te zoeken, en met de filter opties kun je bepaalde zoektermen uitsluiten om meer ideeën te krijgen, of om zelfs alleen vragende zoektermen te vinden.
Bij de resultaten van de keywords die je invoert krijg je naast het zoekvolume ook gerelateerde keywords te zien, en ook weer een keyword difficulty. Moz toont ook de huidige domeinen die voor het keyword ranken en recente vermeldingen van het keyword.
Een nadeel van de Moz Keyword Explorer is dat hij best prijzig is. Moz is de eerste 30 dagen gratis maar wordt daarna minstens $50 per maand. Als je een groot volume aan zoekopdrachten wilt uitvoeren heb je het duurdere pakket nodig van $150 per maand, waarmee je 1000 zoekopdrachten per dag kunt maken. Dit komt echter neer op ongeveer 130 euro per maand en is voor velen niet echt betaalbaar.
5. Bing Keyword tool
Hoewel Bing natuurlijk niet de beste keuze is aangezien je keyword onderzoek doet om in Google te ranken, kan Bing’s keyword tool soms goed van pas komen om bijvoorbeeld te zoeken naar gerelateerde keywords. Je moet wel gebruik maken van Bing’s Webmaster tools om ook gebruik te kunnen maken van de keyword tool, dus moet je eerst een website toevoegen en verifiëren in Bing.
De keyword ideeën zijn niet zo uitgebreid als van andere keyword tools. Een groot voordeel is echter dat Bing’s zoekresultaat zowel het brede als exacte zoekvolume toont.
Conclusie
Het einde van de Google keyword planner betekent niet het einde van de wereld. Zoals je ziet zijn er leuke alternatieven die misschien een beetje geld kosten, maar zeg nou zelf, de keyword planner zou voor de gouden data die je ermee kunt vinden eigenlijk ook geld moeten kosten toch?
De SEO industrie verandert constant en we moeten ons allemaal meebewegen met de nieuwe ontwikkelingen. Welke tool vind jij het beste, Ahrefs? KWfinder? Of laat je gewoon een maandelijkse campagne lopen bij Adwords zodat je nog toegang tot Google’s data hebt? Vertel het hieronder in de comments of laat me weten of je zelf nog tips hebt voor goede keyword tools. Tot volgende keer!
Geef een reactie