Als eigenaar van tientallen websites en blogs heb ik heel wat manieren geleerd om nieuwe blogposts sneller aan het publiek te brengen. Door je blogposts met promotie een boost te geven zul je meer bezoekers ontvangen op zowel korte als lange termijn. Met als gevolg idealiter een grotere omzet.
Sommige manieren werken beter dan anderen, en afhankelijk van het soort blog dat je hebt kost het soms wat meer voordat je groei en resultaat gaat zien. Bekijk hieronder een aantal makkelijke tips om je nieuwste blogposts te promoten.
1. Submit je URL bij Ping machines zoals Pingler.com en Ping-o-Matic.com
Wanneer je blog nog niet zo groot is, duurt het meestal een tijdje voordat de zoekmachines je site opnieuw crawlen wanneer je nieuwe content post. Help Google een handje door je blog in te voeren in een ping machine waarmee je een signaal geeft aan zoekmachines dat er nieuwe content aan je site is toegevoegd. Zo zal je blogpost sneller in de zoekresultaten verschijnen.
Ik doe dit meestal meteen nadat ik een blogpost online heb gezet.
2. Gebruik Canva om deelbare afbeeldingen en infographics te maken.
Als je dit artikel bekijkt zul je zien dat er een grote infographic in staat met daaronder een code om de afbeelding te delen op je eigen site. Deze infographic is al 19 keer gedeeld op andere websites en dat komt omdat deze waarde biedt aan de lezer. Maar hoe maak je nou zo’n infographic?
Ik gebruik hiervoor de gratis online tool Canva. Canva is een gratis drag-and-drop graphic programma waarmee je simpele maar erg aantrekkelijke afbeeldingen kunt maken om vervolgens te delen op social media. Met leuke vectors en dergelijke kun je de graphic mooi maken zodat andere deze willen delen waardoor jij weer meer exposure krijgt.
Voor mijn blogs maak ik per post meestal:
- 1 of 2 vierkante afbeeldingen voor op Instagram
- 2 Rechthoekige graphics voor op Twitter; een met de titel van de blogpost en een met een intrigerende quote die in de blogpost terug te vinden is.
- een simpele infographic die de gehele blogpost opsomt (meestal met een aantal bullet points).
3. Delen op Twitter
Al mijn websites beschikken over een eigen Twitter account. Twitter is een van de makkelijkste social media platformen om je blogpost op te delen aangezien je alleen de link hoeft in te voeren. Meestal post ik op Twitter eerst een graphic die ik heb gemaakt in Canva met de titel, daarna een tweet met de link naar mijn blogpost, en daarna een graphic met een quote uit het artikel.
4. Pinnen op Pinterest
Pinterest is het snelst groeiende social media platform. Zorg er dus voor dat je websites beschikken over een bijbehorende Pinterest account. Maak een apart bord op je Pinterest profiel met je blogposts en pin daarin je nieuwe artikel. Meestal gebruik ik bij het pinnen van een blogpost een afbeelding die ik in het artikel heb gebruikt.
5. Post op Instagram
Zorg er voor dat je ook een bijbehorende Instagram account voor je website of blog hebt. Dit kan erg van pas komen wanneer nieuwe aritkelen post. Meestal maak ik voor Instagram speciaal een vierkante graphic in Canva met de titel van het artikel. Vervolgens post ik deze op Instagram en in de beschrijving zet ik een quote uit het artikel. Vergeet niet de link in je Instagram bio te zetten!
6. Delen op je Facebook pagina
Als volgt ga ik naar mijn bijbehorende Facebook pagina. Hier post ik meestal dezelfde graphic als die ik op Instagram heb gebruikt. Soms maak ik een compleet nieuwe graphic in Canva aangezien de afbeelding dimensies op Facebook niet goed uitkomen. In Canva kun je kiezen voor het ‘Facebook ad’ sjabloon om zo een perfecte graphic te maken met de juiste dimensies.
7. Delen op je persoonlijke Facebook profiel
Soms deel ik het artikel ook op mijn persoonlijke Facebook profiel. Dit is echter afhankelijk van de website. Ik deel hierop geen artikelen van mijn niche website over vloerbedekkingen, aangezien mijn vrienden en kennissen daar niet echt op zitten te wachten..
8. Vraag (business) vrienden en kennissen om je artikel te delen
Goed gebruik maken van je netwerk is een must als je wilt dat je website of blog groeit: als je nieuwe marketeers en bloggers ontmoet en je netwerk uitbreidt, wees dan niet bang om te vragen of ze je artikel willen delen. Mits het relevant is voor hun doelgroep.
Dit werkt als een positieve feedback loop: hoe meer werkrelaties je opbouwt, hoe meer exposure je blog krijgt wanneer je nieuwe content post. Wees ook niet bang om connecties op te bouwen met blogs die kleiner zijn dan die van jou, elk beetje helpt!
Laatste woord
Dit zijn maar een aantal manieren om je blogposts in de beginfase een boost te geven. Er zijn natuurlijk nog veel meer manieren. Heb je zelf een creatieve manier om je nieuwste blogartikelen te promoten? Laat het me hieronder weten in de comments!
Geef een reactie